Laman

Senin, 30 Juli 2012

Andai aku tahu ini Ramadhan terakhir,


Wahai insan, renunglah engkau akan nasib diri..
Wahai qalbu, sadarkah engkau akan gerak hati..
Wahai aqal, terfikirkah engkau akan apa yang bakal terjadi..

Andai ini merupakan Ramadhan ku yang terakhir kali

Buat sekujur jasad ku yang bakal berlalu pergi.
Tatkala usia bernoktah di penghujung kehidupan duniawi.
Pabila tiba saat tepat seperti yang dijanji Ilahi.
Kematian... adalah sesuatu yang pasti.....

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir,

Tentu siangnya aku sibuk berzikir..
"A'la bizikrallahi tat mainnal qulub"
[Bukankah denggan berzikir itu hati akan menjadi tenang..]

Biarpun tenggorokanku kering kehausan..
Tentu aku tak akan jemu melagukan syair Rindu mendayu.. Merayu... Kepada-NYA Tuhanku yang satu...

Andai aku tahu ini Ramadhan terakhir,

Tentu sholatku dikerjakan di awal waktu.
Sholat yang kukerjakan Sungguh khusyuk lagi tawadhu'
Tubuh, indra, dan qalbu... bersatu memperhamba diri Menghadap Robbul Jalil...
Menangisi kecurangan janji.. "innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin" [sesungguhnya sholatku, ibadahku, hidupku, dan matiku kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

Andai aku tahu ini Ramadhan terakhir,

Tidak akan aku sia sia-kan walau hanya sesaat akan berlalu.
Di setiap detik, disetiap hembusan nafas, kesempatan tak akan terbuang.
Alunan Al-Quran akan aku dendangkan... akan ku syairkan..

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir,

Tentu malam-Mu aku sibukkan. Dengan Berterawih... Berqiamullail... Bertahajjud... Mengadu... Merintih... Meminta belas kasih...
"Sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU, tetapi.aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

Oleh itu duhai Ilahi... Kasihanilah daku hamba-MU yang... Hina.. Dhaif.. Lagi Berlumuran Dosa ini..
Izinkanlah aku Menikmati bulan yg dirindui oleh kekasih-Mu dan para sahabatnya..
Semoga setiap langkah ku dapat berzuhud kepada MU..
Semoga ku dapat istiqamah di Ramadhan ini..

ANDAI AKU TAHU INI RAMADHAN TERAKHIR..!!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar